Visuell vikt i sömnad

En smula designteori för dig som någon gång sytt ett plagg som blivit lite tråkigare, eller lite galnare, än du hoppats.

Hur unika och synliga kläder man vill ha beror såklart på person – och sammanhang. Strumpor och jeans är ju vanligtvis mindre uppseendeväckande än balklänningar. Men vad är det som bestämmer vad som syns, rent visuellt?

Inom design används ibland begreppet visuell vikt. Visuell vikt finns hos element som fångar ögats uppmärksamhet, antingen för att de är visuellt dominanta eller komplexa. Storlek är, förstås, visuellt dominant. Stora saker syns. Klara färger, särskilt rött, drar också blicken till sig. Färgkombinationer med skarpa kontraster är dominanta jämfört med kombinationer som går mer ton-i-ton.

Visuell komplexitet är den andra typen av visuell vikt. Det finns hos sånt som uppehåller ögat. Tänk intrikata former (volanger!), dekor och textur. Täta, detaljerade mönster har därför mer visuell vikt än enkla och luftiga mönster.

Sara Danius i design av Pär Engsheden 2018. Ett exempel på styrkan hos färg, volym – och komplexitet. De täta vecken i capens krage drar blicken mot hennes ansikte snarare än till den stora tygmassan. Foto: Jonathan Nackstrand/TT

OLIKA REGLER FÖR FÄRG

Färger har också inbördes hierarki, men det som gäller för grafik eller inredning låter sig inte appliceras på kläder. Faktum är att de har nästan omvända regler. Inom grafisk design säger man bland annat att mörka färger är tyngre än ljusa och att gult är den lättaste, minst synliga färgen. Men mörka kläder ses snarare som diskreta, även om de också kan vara dramatiska. Gult är knappast anonymt. Hur olika nyanser samspelar med hud- och hårfärg spelar förstås också roll för hur de upplevs.

VISUELL VIKT I SÖMNAD

Hur ska man använda sig av det här då? Poängen är inte att mer visuell vikt är mer intressant och därför bättre. Men har du sytt ett tag har du säkert också varit med om att ett plagg blivit lite tråkigare, eller mer äventyrligt, än det var tänkt. Med visuell vikt i åtanke kan du göra små stilexperiment utan att helt bryta med dina personliga preferenser.

Om du exempelvis gillar rena snitt och lågmälda färger men känner att det ibland gränsar till ointressant:

  • byt matta, släta material mot tyger med lyster eller levande yta
  • inför små mängder färg eller ljuskontrast med hjälp av stiliserade print eller vävda mönster
  • titta efter symönster med geometriska snitt som är enkla utan att kännas basic
  • experimentera med proportioner i längd och volym för starkare form

Om du är mer av en maximalist men ibland upplever att flera element tävlar om uppmärksamheten:

  • begränsa antalet färger eller tona ned kontrasten mellan dem för ett mer sammanhållet uttryck
  • välj luftigare print – större tomrum ger ögonen lite mer att vila i
  • reservera dina mest maxade tyger för dina enklaste mönster; väldigt dekorativa material kan behöva okomplicerad form för att komma till sin rätt